8 Ağustos 2010 Pazar

Kütahya Milletvekili Sn. Prof. Dr. Alim IŞIK'ın Soru Önergesi (28/06/2010)

Kütahya Milletvekili Sn. Prof. Dr. Alim IŞIK Ocak 2009'da "Sosyologların Özlük Haklarına İlişkin" Soru Önergesi vermişti. [tıklayınız] Başbakanlıktan özetle; kamuda çalışan sosyologların muadil işler yapan diğer unvanlardan özlük hakları yönünden geride olmalarının nedeni olarak kadro ve hizmet sınıfı farklılığı gösterilmişti. 10/02/2010 tarihli YÖK kararı ile sosyologların önünde engel gösterilen sınıf değişikliği gerçekleştirilmiş olmasına rağmen kararın / sürecin henüz tamamlanmamış olması nedeniyle Sn. Vekil tarafından 25 /06/2010 tarihinde 7/15330 nolu soru önergesi verilmiştir. Soru önergesi Başbakanlık tarafından verilen cevaplar aşağıdadır. Sn. Vekile yakın ilgi ve alakalarından dolayı teşekkür ederiz.

Kütahya Milletvekili
Prof. Dr. Alim Işık
Soru Önergeleri








KÜTAHYA MİLLETVEKİLİ SAYIN ALİM IŞIK'IN 7/15330 NOLU SORU ÖNERGESİNE İLİŞKİN CEVABIMIZ


Soru 1: YÖK Yürütme Kurulunun Sosyologların ve benzer diğer unvanların Teknik Hizmetler Sınıfında (THS) sayılması gerektiğine dair 10.02.2010 tarihli kararı ve gerekçesi ne şekildedir?

Cevap 1: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına ait 14/09/2009 tarihli ve B.030.0.EÖB.0.00.00.01/4430-29440 sayılı yazı ile; Genel İdare Hizmetleri Sınıfında yer alan bazı unvanların (kütüphaneci, arşivci, kitap patologu, sosyolog vb.) Teknik Hizmetler Sınıfı kapsamına alınması hususunda çeşitli kurumların ve kişilerin taleplerinin bulunduğu, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına iletilen bu taleplerin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin A/4 bendi kapsamında değerlendirilmesi konusunda Üniversitelerarası Kurul Başkanlığınca görüş oluşturulmasının mümkün olmaması sebebiyle konunun Devlet Personel Başkanlığı koordinatörlüğünde yapılacak çalışma ile değerlendirilmesi gerektiği belirtilmiş idi.

Bahse konu unvanlarda bulunan personelin hizmet sınıfları itibariyle yaşadıkları sıkıntıların değerlendirilmesine ilişkin olarak Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından Başkanlığımızdan talep edilen çalışmanın yapılabilmesi amacıyla, ilgili Bakanlık ve kurum temsilcilerinin katılımı ile Başkanlığımız koordinatörlüğünde gerçekleştirilen toplantıda konu 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 'Tesis Edilen Sınıflar" başlıklı 36 ncı maddesinin (G) bendi çerçevesinde değerlendirilmiştir.

Bilindiği üzere; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 'Tesis Edilen Sınıflar" başlıklı 36 ncı maddesinin (G) bendinde "Bu maddede sayılan sınıfların ve fıkraların kapsamının tayininde, benzeri veya eşdeğer öğrenim veya hizmetler; ilgili Bakanlık veya kuruluşun teklifi üzerine alakalı öğretim kurumu ile Milli Eğitim Bakanlığının muadelet tevsiki ve Maliye Bakanlığı ile Devlet Personel Başkanlığının mütalaası alınarak Bakanlar Kurulunca tespit olunur." hükmü yer almaktadır. Bu hüküm, tesis edilen sınıflar içerisinde bir kısım unvanların ve bazı öğretim kurumlarının fıkra metninde münhasıran sayılması sebebiyle sayılmayan ancak bu unvanlara benzer veya eşdeğer bazı unvanların ya da benzer veya eşdeğer öğrenim veren bazı öğretim kurumlarının zaman içinde oluşmuş olabileceği noktasından hareketle bundan doğacak mağduriyetleri önlemek amacıyla ortaya konulmuştur. Nitekim, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin A/4 bendinde de bir kısım unvanlar ve bazı öğretim kurumları fıkra metninde sayılmakta bunların dışındakilerin kapsama alınabilmesi için ise "... benzeri fen bilimleri ve teknik bilimler lisansiyerleri,.." ibaresi kullanılmaktadır.

657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin A/4 bendinde sayılan unvanlar ve bazı öğretim kurumları dışındaki "... benzeri fen bilimleri ve teknik bilimler lisansiyerleri,.." kapsamının tayininde 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 43 üncü maddesinin (b) bendinde yer alan, "Aynı meslek ve bilim dallarında, eğitim - öğretim yapan üniversitelerde, eğitim- öğretim, metod, kapsam, öğretim süresi ve yıl içindeki değerlendirme esasları bakımından eşdeğer olması ve öğrenimden sonra kazanılan unvanların aynı ve elde edilen hakların eşdeğer sayılması hususu Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine; öğretmen yetiştiren birimler için belirtilen esasların tespiti Milli Eğitim Bakanlığı ile de işbirliği yapılarak, Yükseköğretim Kurulunca düzenlenir." hükmü çerçevesinde işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

Bahse konu hükümler çerçevesinde yapılan değerlendirmede;

-Genel İdare Hizmetleri Sınıfı kapsamında yer alan kütüphaneci, arşivci, kitap pataloğu, sosyolog vb. unvanların Teknik Hizmetler Sınıfı kapsamına alınıp alınamayacağı konusunda 2547 sayılı Kanunun 43/b maddesi uyarınca Yükseköğretim Kurulunca karar verilmesi, -Yükseköğretim Kurulu tarafından söz konusu unvanların Teknik Hizmetler Sınıfına alınabileceğini sağlayacak mahiyette bir karar verilmesi durumunda, bu kararı müteakip, ilgili Kurum tarafından Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığının görüşleri alınarak Bakanlar Kurulu Kararı çıkarılması gerektiği hususunda mutabakat sağlanmıştır.

Yapılan toplantı sonrası YÖK Yürütme Kurulu konuyu kendi içerisinde değerlendirmiş olup, 10.02.2010 tarihli Kararını aşağıdaki şekilde oluşturmuştur;

" Yapılan inceleme neticesinde; 2547 sayılı Kanun'un 2880 sayıl Kanun'k değişik 43-b maddesi uyarınca, 24/06/1997 tarihli Yükseköğretim Genel Kurul toplantısında; Edebiyat (DTCF dahil) Fen-Edebiyat Fakültelerini Antropoloji, Sümeroloji, Etnoloji, Hititoloji Anabilim Dalı ile Klasik Filoloji (Latin Dili ve Edebiyatı, Yunan Dili ve Edebiyatı) programlarının 657 sayıl Devlet Memurları Kanunu'nun 36/11. Maddesinde Teknik Hizmetler Sınıfında yer almasının uygun görüldüğü ile 23/09/2008 tarih ve 27006 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 2008/14094 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile Üniversitelerin Arkeoloji ve Sanat Tarihi, Sanat Tarihi, Arkeoloji, Antropoloji, Etnoloji, Hititoloji, Sümeroloji ve Klasik Filoloji (Latin Dili ve Edebiyatı, Yunan Dili ve Edebiyatı) Bölüm ve/veya Anabilim Dallarından mezun olanların 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 36. maddesinin Ortak Hükümler Bölümü'nün (A/4) numaralı bendi kapsamına alındığı dikkate alınarak, adı geçen unvanların da bu kapsamda değerlendirilmesinin uygun olduğuna karar verilmiştir "

Soru 2: Kararın hukuki statüsü nedir? Bu karar Bakanlıkları bağlayıcı nitelikte midir?

Cevap 2: 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 43 üncü maddesinin (b) bendinde yer alan, "Aynı meslek ve bilim dallarında, eğitim - öğretim yapan üniversitelerde, eğitim- öğretim, metod, kapsam, öğretim süresi ve yıl içindeki değerlendirme esasları bakımından eşdeğer olması ve öğrenimden sonra kazanılan unvanların aynı ve elde edilen hakların eşdeğer sayılması hususu Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine; öğretmen yetiştiren birimler için belirtilen esasların tespiti Milli Eğitim Bakanlığı ile de işbirliği yapılarak, Yükseköğretim Kurulunca düzenlenir." hükmü çerçevesinde YÖK Yürütme Kurulu kararları tüm kamu kurum ve kuruluşları için bağlayıcı niteliktedir.

Soru 3: YÖK Yürütme Kurulunca alınan kararın son durumu ne aşamadadır?

Cevap 3: YÖK Yürütme Kurulunca alınan karar, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca 05.03.2010 tarihli ve 7996 sayılı yazı ile dağıtımda belirtilen kurum ve kuruluşlara intikal ettirilmiştir. 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 'Tesis Edilen Sınıflar" başlıklı 36 ncı maddesinin (G) bendinde "Bu maddede sayılan sınıfların ve fıkraların kapsamının tayininde, benzeri veya eşdeğer öğrenim veya hizmetler; ilgili Bakanlık veya kuruluşun teklifi üzerine alakalı öğretim kurumu ile Milli Eğitim Bakanlığının muadelet tevsiki ve Maliye Bakanlığı ile Devlet Personel Başkanlığının mütalaası alınarak Bakanlar Kurulunca tespit olunur." hükmü gereğince de ilgili Kurumlar Bakanlar Kurulu Kararı istihsali için Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığının görüşlerini almak üzere yazışmalarını gerçekleştirmişlerdir. Başkanlığımıza gelen talepler incelenerek, Yükseköğretim Yürütme Kurulunun 10/02/2010 tarihli toplantısında alınan Karar çerçevesinde; Genel İdare Hizmetleri
Sınıfı kapsamında yer alan sosyologların Teknik Hizmetler Sınıfı kapsamına dahil edilmesi, amacıyla Bakanlar Kurulu Kararı istihsali yoluna gidilmesi hususunun uygun görüldüğü bildirilmiştir.

Soru 4: Bu karara istinaden Devlet memurlarının kadro ve hizmet sınıflarını düzenleyen kanun ve ilgili diğer mevzuatta düzenleme yapılması düşünülmekte midir?

Cevap 4: 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 'Tesis Edilen Sınıflar" başlıklı 36 ncı maddesinin (G) bendinde "Bu maddede sayılan sınıfların ve fıkraların kapsamının tayininde, benzeri veya eşdeğer öğrenim veya hizmetler; ilgili Bakanlık veya kuruluşun teklifi üzerine alakalı öğretim kurumu ile Milli Eğitim Bakanlığının muadelet tevsiki ve Maliye Bakanlığı ile Devlet Personel Başkanlığının mütalaası alınarak Bakanlar Kurulunca tespit olunur." hükmü çerçevesinde Devlet Personel Başkanlığınca da uygun görüş verilen bahse konu Karara ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı istihsali sonrası Devlet memurlarının kadro ve hizmet sınıflarını düzenleyen kanun ve ilgili diğer mevzuatta düzenleme yapılması mümkün olabilecektir.

Soru 5: Söz konusu karar ilgili Bakanlıklara gönderilmiş midir? Gönderildi ise bu konuda nasıl bir işlem yapılmış ya da yapılmaktadır?

Cevap 5: Söz konusu Karar Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının 05.03.2010 tarihli ve 7996 sayılı yazı ile dağıtımda belirtildiği şekilde; tüm Bakanlıklara, Sayıştay Başkanlığına, Devlet Personel Başkanlığına,Genelkurmay Başkanlığına, Kültür ve Sanat Emekçileri Sendikasına ve tüm Üniversite Rektörlüklerine gönderilmiştir. Adalet Bakanlığı ile Kültür ve Turizm Bakanlığı Bakanlar Kurulu Kararı istihsali için yapılacak çalışmalar öncesi Başkanlığımızdan görüş talebinde bulunmuş ve YÖK Yürütme Kurulunun almış olduğu Karar çerçevesinde Bakanlar Kurulu Kararı istihsali hususunun uygun görüldüğü adı geçen bakanlıklara bildirilmiştir.

Soru 6: Kararın uygulanmasında Maliye Bakanlığının bir itirazı söz konusu mudur?

Cevap 6: Maliye Bakanlığının mezkur Karara bir itirazının olup olmadığı konusunda Başkanlığımıza intikal eden bir bilgi bulunmamaktadır.

Soru 7: Varsa itirazın gerekçesi nedir?

Cevap 7: Adı geçen Bakanlığın YÖK Yürütme Kurulunun almış olduğu 10.02.2010 tarihli Karara ilişkin görüşü hakkında Başkanlığımıza intikal eden bir husus bulunmamaktadır.

Soru 8: Yoksa çok sayıda personelin mağduriyetini giderecek bu kararın uygulama takvimi nasıldır?

Cevap 8: Başkanlığımızca uygun görüş verilen bahse konu Karara ilişkin ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca Maliye Bakanlığının da mütalaasının alınmasını müteakip Bakanlar Kurulu Kararı istihsali yoluna gidilmesi halinde Devlet memurlarının kadro ve hizmet sınıflarını düzenleyen ilgili mevzuatta düzenleme yapılması mümkün olabilecektir.

Hiç yorum yok: